برش پلاسما

۱۴ بازديد
از آنجایی که در صنایع هیچ قطعه‌ای به صورت آماده وجود ندارد و باید فرایندی را بر روی آن قطعات انجام داد و سپس از آنها استفاده کرد، نقش برش قطعات بسیار مهم قلمداد می‌شود. صفحاتی که وجود دارد تقریبا هیچ شکل و شمایلی را ندارند و تقریبا اگر به اصطلاح بگوییم، به صورت خام به دست صنایع می‌رسند. اینجا صنایع باید از طریق به کارگیری یک سری ترفندها که البته این ترفندها به وسیله دستگاه‌ها و تجهیزات صورت می‌گیرد، بتوانند مشکل خود را حل کنند. اگر بخواهیم مثال بزنیم مثلا شما نیازمند یک قطعه و ورق مستطیل شکل هستید. اما آن ورق و یا سطحی که می‌تواند از هر جنسی باشد به شکل مربع در اختیار شما است. در این حالت شما با به کارگیری خلاقیت و البته استفاده از امکانات و تجهیزات روز، می‌توانید به این مشکلات غلبه کنید. 

در اینجا ما برش قطعات را مثال زدیم. حال می‌خواهیم یکی از این نوع برش‌ها را به عنوان موضوع انتخاب کرده و اندک توضحاتی در مورد این موضوع بیان کنیم. برش‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله می‌توان به برش لیزری، برش پلاسما، واترجت، قیچی کردن، فرزکاری، سنگ زنی و.... اشاره کرد. هر کدام از این موارد نسبت به شرایطی که وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


برش پلاسما چیست؟

 برش پلاسما یک فرآیند حرارتی است که برای برش انواع فلزات رسانا استفاده می‌شود. پلاسما به یک گاز گفته می‌شود که یونیز شده و از دمای بسیار بالایی برخوردار است. 


چطور برش پلاسما کار می‌کند؟


ایجاد قوس الکتریکی:
ابتدا یک قوس الکتریکی بین یک الکترود تنگستن و نازل برش ایجاد می‌شود.

تولید پلاسما: گاز محافظی مانند آرگون یا هوا از طریق نازل عبور کرده و با قوس الکتریکی برهمکنش می‌کند. این باعث می‌شود گاز یونیزه شده و به پلاسما تبدیل شود.

برش فلز: جت پلاسما به سطح فلز برخورد کرده و باعث ذوب شدن و تبخیر آن می‌شود.


برش پلاسما در مقایسه با برش شعله (هواگاز)


کیفیت برش: برش پلاسما کیفیت برش بهتری را ارائه می‌دهد و لبه‌های برش تمیزتر و صاف‌تری ایجاد می‌کند.

انعطاف‌پذیری:
برش پلاسما قابلیت برش طیف وسیعی از فلزات با ضخامت‌های مختلف را دارد، در حالی که برش شعله بیشتر برای فلزات با ضخامت بالا مناسب است.

هزینه:
هزینه اولیه دستگاه برش پلاسما ممکن است بالاتر باشد، اما هزینه‌های عملیاتی آن در درازمدت کمتر از برش شعله است.



ضخامت برش:
برش پلاسما برای برش فلزات با ضخامت بیشتر مناسب‌تر است، در حالی که برش لیزر برای برش‌های دقیق و با جزئیات بالا بر روی فلزات با ضخامت کمتر مناسب‌تر است.

کیفیت سطح:
برش لیزر کیفیت سطح بهتری را ارائه می‌دهد و لبه‌های برش صاف‌تر و بدون زائده هستند.

سرعت:
برش لیزر می‌تواند سرعت برش بالاتری داشته باشد، اما برای فلزات با ضخامت بالا، برش پلاسما سریع‌تر است.

هزینه: این برش در مقایسه با نوع لیزری بسیار کم هزینه تر بوده و مقرون به صرفه می‌باشد. 


معایب برش پلاسما:


تولید دود و ذرات: در هنگام برش پلاسما دود و ذرات فلزی تولید می‌شود که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و نیاز به سیستم تهویه مناسب دارد.

محدودیت در ضخامت برش:
اگرچه برش پلاسما برای برش فلزات با ضخامت بالا مناسب است، اما برای برش فلزات بسیار نازک ممکن است مناسب نباشد و کیفیت برش کاهش یابد.

پروفیل برش:
در مقایسه با برش لیزر، پروفیل برش پلاسما ممکن است به اندازه برش لیزر صاف و دقیق نباشد.

 

 


 


 

 

 


 


 




 


 

 


۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.