برش واترجت چیست ؟

۱۰ بازديد

در صنایع در بسیاری از موارد نیاز به این مسئله پیدا می‌شود که فلزات را برش داده و سپس استفاده کنیم. این برش به علت این است که قطعات در اندازه مورد نظر ما وجود ندارد و یا شاید هم نیاز جدیدی که پیش بینی نشده بود، بروز پیدا کرده است. به همین دلیل است که برش قطعات فلزی تبدیل به یکی از مهمترین مسائلی شده است که امروزه صنایع با آن مواجه هستند. اما پیشرفت در علم و تکنولوژی موجب شده است که این دغدغه نیز برطرف شود. امروزه با استفاده از دستگاه‌هایی که طراحی شده است این امکان را برای صنایع به وجود آورده است که با کمترین دغدغه و سریع‌ترین زمان ممکن، عملیات برش را انجام می‌دهند.

در گذشته از روش‌های سنتی که وابسته به قدرت و نیروی انسانی بود استفاده می‌شد که از محدودیت‌های بسیاری برخوردار بود. به هر حال نیروی انسانی محدود بوده و نمی‌تواند تمامی آنچه را که در ذهن دارد، با استفاده از نیروی خود به سرانجام برساند. اما بشر با استفاده از علم و تکنولوژی به این دستاورد رسیده است که بتواند نیروی کمکی را برای خود فراهم کند. برای برش نیز دستگاه‌های طراحی شده است که با استفاده از یک سری ترفندها، برش‌ها را به صورت دقیق صورت می‌دهند. برای این برش‌ها اسمی خاص در نظر گرفته شده است که هر کدام با توجه به نیاز متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم از معروف ترین این برش‌ها نام ببریم می‌توان به برش لیزری، برش پلاسما، برش واترجت و..... اشاره کرد. در ادامه مطالبی در مورد برش واترجت ارائه خواهد شد تا آشنایی نسبی با آنها حاصل شود. 


برش واترجت چیست و چگونه کار می‌کند؟


برش واترجت به برشی گفته می‌شود که از جریان پرفشار آب استفاده می‌کند تا برش قطعات را انجام دهد. البته باید بیان شود که این برش به تنهایی توسط آب صورت نمی‌گیرد. بلکه با مخلوط مواد دیگر همچون گارانت استفاده می‌شود. البته استفاده از این مواد در صورتی مورد استفاده می‌شود که نیاز به برش مواد سخت تر است. 




برش واترجت به عنوان یک فناوری نوین، تحولات چشمگیری در صنایع مختلف ایجاد کرده است. این برش طبیعتا دارای مزایایی نسبت به روش دیگر دارد و بدون شک دارای محدودیت‌هایی است. 

مزایایی دستگاه واترجت

عدم محدودیت در ضخامت: واترجت قادر به برش مواد با ضخامت‌های بسیار بالا است.

انعطاف‌پذیری بالا: امکان برش اشکال پیچیده و متنوع با واترجت بسیار ساده‌تر است.

عدم آسیب به محیط زیست: با توجه به اینکه از آب برای برش استفاده می‌شود این دستگاه آسیب چندانی به محیط زیست وارد نمی‌کند. همچنین هیچ دود غلیظ و گاز مضر از این دستگاه تولید نمی‌شود و همین مورد را می‌توان مزیت بزرگ به حساب آورد. 

آینده برش واترجت

 با پیشرفت فناوری، انتظار می‌رود که برش واترجت کاربردهای گسترده‌تری پیدا کند. توسعه نسل جدید پمپ‌ها، مواد ساینده پیشرفته و نرم‌افزارهای کنترل دقیق‌تر، به بهبود کارایی و دقت این روش کمک خواهد کرد. برش واترجت به عنوان یک فناوری قدرتمند و انعطاف‌پذیر، جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده است. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در این زمینه، انتظار می‌رود که برش واترجت در آینده نقش پررنگ‌تری در صنایع مختلف ایفا کند



 




۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.