بهترین نوع برش برای قطعات فلزی

۷ بازديد
احتمالا شمایی که صاحب یک کارخانه و یا یک خط تولید هستید می‌دانید که قطعات در مراحل مختلف ساخت، نیازمند این است که برش داده شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد. این فرایند تفاوتی در این ندارد که خط تولید کوچک است یا بزرگ. چه میزان تولید دارد و با چه نوع کیفیتی. در همه موارد نیازمند این است که قطعه به اندازه مد نظر رسیده و سپس در کاربری مورد نظر استفاده شود. به دلیل همین اهمیت بشر توانسته است خلاقیت بسیاری را در این زمینه ایجاد کند و تجهیزات و امکانات گسترده‌ای را فراهم کند. در این نوشته قصد داریم به این مطلب بپردازیم که با توجه به اینکه روش‌ها و امکانات گسترده‌ای برای این فرایند موجود است، بهترین نوع برش چیست؟

انواع روش برش فلزات                         

فلزات دارای جنس متفاوت، ضخامت و شرایط گوناگون هستند و نمی‌توان گفت که یک دستگاه ثابت می‌تواند پاسخ گوی تمام موارد باشد. به همین جهت است که انواع مختلف روش‌ها با تجهیزات مختلف جود دارد تا این عمل مهم و اساسی را انجام دهد. ترفندی که بشر برای انجام این روش در نظر گرفته است، بسیار جالب می‌‎باشد. به خصوص برشی که توسط آن دستگاه ایجاد می‌شود. بهتر است با معرفی و بیان این نوع از دستگاه‌ها، توضیحات تکمیلی بهتر را ارائه دهیم. 



برش لیزری: می‌توان گفت که برش لیزری امروزه تبدیل به یکی از متداول‌ترین روش‌های برش فلزات تبدیل شده است. در این نوع برش، عاملی که قطعه را برش می‌دهد، فشار و حرارتی است که از پرتو لیزر صادر می‌شود و این فرایند منجر به برش قطعه می‌شود. 

برش واترجت: کارکرد و نوع کاری که این دستگاه ارائه می‌دهد شباهت بسیاری با نوع لیزری این دستگاه دارد. اما اگر در برش لیزری، عامل لیزر موجب برش قطعه باشد، آب در اینجا عاملی است که برش قطعات را صورت می‌دهد. البته باید بیان شود این آب با آب منازل و شهری تفاوت دارد. ترکیب با گازهای دیگر موجب این شده است که عامل برش به این نوع از سیستم اضافه شود. 

برش اره‌ای: البته شاید نتوان برش اره‌ای را در زمره موارد فوق قرار داد. زیرا این یک روش سنتی است که از قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه برش اره‌ای نیز از تجهیزات و امکانات روز استفاده کرده و امکانات بسیاری را فراهم می‌کند. 

انتخاب بهترین نوع برش برای قطعات فلزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

نوع فلز: جنس فلز، ضخامت آن و آلیاژهای موجود در آن تأثیر مستقیمی بر انتخاب روش برش دارد.

دقت مورد نیاز: اگر به برش با دقت بسیار بالا نیاز دارید، روش‌هایی مانند برش لیزری یا آب‌بر گزینه‌های مناسبی هستند.
سرعت برش: برای برش‌های با حجم بالا، روش‌هایی مانند برش پلاسما یا برش با اره نواری سرعت بیشتری دارند.

هزینه: هر روش برش هزینه‌های خاص خود را دارد و باید با توجه به بودجه انتخاب شود.
نوع برش: برش مستقیم، منحنی، حفره و... هر کدام نیاز به روش برش خاصی دارند.
کیفیت سطح برش: برخی روش‌ها مانند برش لیزری سطح برش بسیار تمیز و بدون نیاز به پرداخت دارند.


 


۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.